Eerste Kamer steunt uitstel komst datacenter Zeewolde

datacenter 1.png

Afgelopen week hebben zowel ChristenUnie Zeewolde als Leefbaar Zeewolde de leden van de Eerste Kamer verzocht om in te stemmen met de motie-Koffeman (PvdD) die vandaag voorlag. Met deze motie wordt de komst van het datacenter uitgesteld. Vanmiddag heeft de Eerste Kamer deze motie aangenomen.

In de motie verzoekt de Eerste Kamer de regering om haar bevoegdheden te gebruiken om de komst van het datacenter uit te stellen totdat vastgesteld is dat de vestiging van het datacenter in Zeewolde niet strijdig is met het rijksbeleid. Alleen de VVD en het CDA stemden tegen de motie.

ChristenUnie Zeewolde voelt dit als een grote steun in haar strijd tegen de komst van het datacenter naar Zeewolde. Raadslid Erik van de Beld: "Dit is weer een goede stap richting afstel van de komst van Meta! Dit sterkt ons voor het nemen van de volgende hobbels".

Ook ervaart de lokale fractie van de ChristenUnie steun vanuit de Tweede Kamer. Het Kamerlid van de ChristenUnie Pieter Grinwis stelde schriftelijke vragen aan de ministers De Jonge en Jetten waarin hij o.a. naar voren brengt dat door de oorlog in Oekraïne het nog belangrijker is geworden om goede landbouwgrond beschikbaar te houden voor voedselproductie. Ook wijst hij de ministers erop dat Nederland door deze oorlog op korte termijn los moet komen van fossiele brandstof uit Rusland waardoor directe schaarste in hernieuwbare energie ontstaat.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Kamervragen Pieter Grinwis.docx669,8 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload
Motie-van-het-lid-Koffermans-PvdD-35-925-XIV.pdf37,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Eerste Kamer steunt uitstel komst datacenter Zeewolde'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.