Interview Lokale Omroep Zeewolde met Erik van de Beld

Erik van de Beld.jpg

Dit artikel is geschreven door Lokale Omroep Zeewolde.

In het eerste uur van het radioprogramma Zeewolde Kiest werd gisteravond uitgebreid ingegaan op de kritiek die CDA-lijsttrekker Egge Jan de Jonge twee weken geleden in hetzelfde programma uitte richting Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie. Te gast was ChristenUnie-lijsttrekker Erik van de Beld.

Egge Jan de Jonge verweet Leefbaar Zeewolde en de ChristenUnie eerder deze maand dat zij ‘niet hun ware gezicht’ hebben laten zien door aanvankelijk mee te stemmen, maar vervolgens faliekant tegen de wijziging van het bestemmingsplan van Trekkersveld 4 en daarmee de komst van Meta te stemmen. ‘Dan ben je zeer onbetrouwbaar geweest in het hele proces’, was zijn harde oordeel.

“Wij herkennen ons daar helemaal niet in”, reageert Erik van de Beld. “Wij zijn als ChristenUnie juist een zeer betrouwbare en eerlijke partij. Wij zijn altijd glashelder geweest en nu zeggen dat wij enkel tegenstemmen voor electoraal gewin klopt van geen kanten. Wij hebben ons gewoon verdiept in de materie en zijn naar aanleiding daarvan tot een ander inzicht gekomen.”

In de besloten vergadering na de raadsvergadering van 19 december 2019 heeft wethouder De Jonge de interesse van ‘Polder Networks’ bekendgemaakt. Hij kreeg destijds toestemming van de raad de gesprekken aan te gaan. “Wij hebben als ChristenUnie toen aangegeven dat het wat ons betreft goed was om te kijken of dit haalbaar zou zijn. Het is niet zo dat wij groen licht gaven voor een datacenter; we wisten toentertijd nog niet eens waar het precies over ging, wat een hyperscale datacenter nou eigenlijk was en wat de gevolgen daarvan zouden zijn.”

Begin januari 2021 heeft de CU een nieuwsbrief gestuurd naar haar achterban dat haar beeld begon te kantelen; dat ze gingen twijfelen of dit wel goed zou zijn. “Het heeft te weinig voordelen voor Zeewolde en eerder nadelen.” Van de Beld is later dat jaar naar de al bestaande Metahallen in het Deense Odense geweest om te bekijken of zijn beeld wel zou kloppen en concludeerde: “Het lijkt daar bijna een gevangenis.” En met de werkgelegenheid zou het wel meevallen. “Alleen een boerenbedrijf heeft minder mensen per hectare.”

Geen a-b-c'tje

Ondanks de nee vanuit de CU heeft het merendeel op 16 december 2021 ingestemd met de wijziging van het bestemmingsplan van Trekkersveld 4, waardoor de komst van Meta mogelijk is. “Maar het is nog geen a-b-c’tje dat het er zomaar komt”, weet Van de Belt, die blij is dat de landelijke politiek nu ook “wakker” is geworden.

Op lokaal niveau mag er volgende maand weer gestemd worden en Van de Beld heeft alle vertrouwen in een goede uitkomst voor de CU. “Het zou me verbazen als wij een zetel kwijt zouden raken.”

Het volledige interview met Erik van de Beld is hier te beluisteren.

Reacties op 'Interview Lokale Omroep Zeewolde met Erik van de Beld'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.