Zondagsopenstelling winkels

Koe gemeente zeewolde 1dinsdag 08 november 2016

De ChristenUnie heeft zich duidelijk uitgesproken tegen de verruiming van de zondagsopenstelling van de supermarkt. Natuurlijk baseren we ons daarbij op Bijbelse uitgangspunten, maar ook in algemene zin geloven wij niet in een samenleving die maar 24/7 doorrent, de economie centraal. Zes dagen werken en zes dagen winkelen zou genoeg moeten zijn. Een gezamenlijke rustdag, een dag voor mensen om elkaar te ontmoeten, vinden wij een zegen voor de samenleving. Los van deze principiële visie zien we ook de problemen waarin de kleine ondernemers kunnen raken. Zij zijn op zondag niet open en verliezen zo omzet aan de grootwinkelbedrijven wanneer mensen op zondag  toch maar even dat stukje kaas of die vis meepakken en daarvoor niet meer door de weeks naar de kaaswinkel of visboer gaan. Maar, ook al zouden ze op zondag open mogen zijn, velen kunnen dan niet, omdat men ook wel een dagje vrij wil of de extra kosten niet op kunnen brengen. Zondagsopenstelling brengt namelijk wel meer kosten maar niet meer inkomsten in het laatje. Klanten gaan op meer dagen winkelen, maar niet meer kopen, want ze kunnen hun euro immers maar één keer uitgeven.
Voor de ChristenUnie is de huidige zondagsopenstellingsregeling al een compromis en daarom zijn we tegen verdere verruiming. Met dit standpunt zijn we trouw aan ons verkiezingsprogramma en de afspraken die we binnen de coalitie met het CDA, de VVD en Leefbaar Zeewolde hebben gemaakt. Dankzij de steun van deze partijen blijft de zondagsopstelling in Zeewolde zoals hij wa